Bordro Kullanım Kılavuzu
BORDRO
Sicil numarasını girdiğinizde, kaydın durumuna göre GİRİŞ,DEĞİŞİKLİK veya
İPTAL işlemleri yapabilirsiniz. Giriş sırasındayken F2 tuşuna basıldığında ekrana açılan pencereden girilmiş olan kayıtları görebilirsiniz. Her çalışma bölümünde; aynı firmaya ait işyeri (şube)
ve maliyet merkezi (departman) 'ne ait bilgiler tutulabilir.İşyeri kodu, fabrika kodu olarak tabir edilir. Fabrika kodu daha önce
İşveren-Sig.İşz 'de tanımladığınız iş yeri numarası olmalıdır. Ücret kısmında, türe bağlı olarak NET/BRÜT ücreti giriniz. Ücret değişikliklerinde, Ör: aylıklı önce, aylık,günlük ve saat ücretini sıfırlayarak yeni maaşı giriniz. Vergi kodu parametre girişi sırasında değerlerini
tanımladığınız A,B,C...H kodları olmalıdır. Konut Ay kısmında iken daha önceden Konut Fonu Yardımı alan varsa buraya devir rakamını giriniz.Daha sonra, her aylık
devirden sonra kendi otomatik artıracaktır. Konut fonundan faydalanmayacak kişiler için 999 rakamını giriniz. Personelin sürekli aldığı avans varsa ve/veya ayın belli
günlerinde tüm personele avans ödemesi yapılıyorsa,Avans kısmına avans miktarını giriniz.(avans, AVANS DÖKÜMÜ alındığı taktirde kesinleşerek ücretten düşülür.) G.V 'matrahından düşülecek kısmına , kanunen direkt olarak G.V matrahından düşülmesi gereken ( özel hayat sigortası primleri, v.s ) tutarları yazılır. Tasarruf alanında; personelden daha önce yapılan zorunlu
tasarruf kesintisi miktarı devir olarak girilebilir. Nema yüzdesi, tasarruf nema dökümünde kullanılacak ve kanunla belirlenecek yüzdedir. Çarpana bağımlı ek ödemelerde tanıttığınız ödemelerin adları tablonun alt kısmına yerleşecektir. (1.ek ödemeye A yardımı diyelim,eğer sicil bilgilerini
girdiğiniz kişi bu ek ödemeden faydalanacaksa katsayı olarak 1, faydalanmıyacaksa 0, eğer ödemenin 2 katına hak kazanmışsa 2 girilmelidir.)
Personel Bilgileri Dökümü
_________________________________________________
Yazıcıdan; buraya girdiğiniz başlangıç - bitiş
Şirket, Departman ve sicil numaraları aralıklara göre aşağıdaki döküm alınacaktır.
Personel Özlük Bilgileri Girişi
________________________________________________________________
Personellerin kimlik bilgilerinin
girildiği kısımdır.
Esnek Kart Girişi
_______________________________________
Personel kart bilgilerinde, toplu değişiklikleri bu seçenekten, tüm personele tek tek girmenize gerek kalmadan kolayca yapabilirsiniz.Değişikliği tüm personel için veya seçilen aralıkta kalan personel için uygulayabilirsiniz.
Otomatik Kart Değişikliği
_________________________________________________________
Personel kartlarında mevcut bilgilerde toplu değişiklikleri bu seçenek yardımıyla
yapabilirsiniz.
Personel
Sicil Numarası Değiştirme
_______________________________________________________________________
Personelin Sicil numarası
değişikliğinin yapıldığı kısımdır.
Özlük Bilgileri Dökümü
_____________________________________________
Verilen başlangıç bitiş sicil numarasına göre kişinin ve yakınlarının özlük
bilgilerinin alındığı dökümdür.(Yakınlarının bilgileri dökülmek istenmiyorsa
Seçim kısmındaki yakın bilgileri dökülsün kısmındaki onay kaldırılmalıdır.
Personel Nüfus Bilgileri Dökümü
____________________________________________________________
Verilen başlangıç bitiş sicil
numarasına göre kişinin ve yakınlarının Nüfus bilgilerinin alındığı
dökümdür.(Yakınlarının bilgileri ve detay dökülmek istenmiyorsa Seçim kısmındaki
yakın bilgileri dökülsün, Cüzdan ayrıntıları dökülsün kısmındaki onay
kaldırılmalıdır.
Ehliyet / Pasaport Dökümü
__________________________________________________
Başlangıç Bitiş Sicil numarası aralığına göre Personel özlük bilgileri girişi
kısmından girilen Ehliyet / Pasaport bilgilerinin dökümünü vermektedir. Seçim
kısmında bulunan seçeneklere bakılmalıdır.
Tahakkuk
Giriş (Puantaj )
____________________________________________________
Burada girilen bilgiler tüm personele işlenecektir.Sizin
bilgi girişinizi hafifletmek amacıyla konulmuştur. Direk ve en direk mesai saatleri firmanızda maliyet hesapları yapıyorsanız veya yapmayı düşünüyorsanız çok
önemlidir.Detaylı maliyet hesapları firmanız için önemli değilse tüm çalışmayı NORMAL DİREK MESAİ saatine girebilirsiniz. Günde 9 saat normal mesai yaptığınızı farz edelim.Bunun 1 saatinin endirekt olarak geçtiğini ele alalım.Eğer o ay 20 iş günü varsa;
20 x 8 = 160 saat normal direk mesaiye
20 x 1 = 20 saat normal endirek mesaiye
8 gün hafta tatili günü varsa;
8 x 9 = 72 saat hafta tatili saatine 2 gün bayram varsa;
2 x 9 = 18 saat genel tatil saatine toplam olarak 30 günü toplam güne girmelisiniz.
Yemek için günle ilgili bir ödemeniz varsa yemek gününe,ikramiye ödemeniz varsa ikramiye gününe giriş yapmalısınız. Diğer değişkenler girişi azaltabilmek için çoğunluk olduğu zaman kullanılmalıdır. Eğer personelinizin çoğu senelik izin kullanıyorsa bu alana bilgiyi girmeniz daha az sayıda
düzeltme yapmanızı sağlayacaktır. 20 personelinizin 15'i 12 günlük senelik izne çıktığını farz edelim.
10 x 8 = 80 saat normal direk çalışma saatine
10 x 1 = 10 saat normal endirek çalışma saatine
8 x 9 = 72 saat hafta tatili saatine
12 x 9 = 108 saat yıllık izin saatine 30 gün toplam güne işlenmelidir.
Bu takdirde düzeltmeniz gereken 15 yerine 5 personel olacaktır O aya esas olacak ana bilgilerin girişi tamamlandıktan sonra ek ödeme ve kesintileri girebilirsiniz. Parametreler sırasında tanıtmış olduğunuz ek ödeme ve kesintilerden hangilerinin o ay ödeneceğini bildirmenizi sağlayacak bir işlemdir. Eğer bu ayki ek bilgileriniz geçen aykilerin aynısıysa bu işleme yeniden girmenize gerek kalmayacaktır.
Ek ödeme ve kesintilerden o ay işleme tabi tutulacaklara işaretlenmeli, o ay için işleme tabi tutulmayacaklara
boş bırakmalısınız. Ek ödemelerde 1'den 10'a kadar olanlar parametre girişinde formüllerini girdiğiniz saate veya güne bağımlı olanlardır. 11,18 arasındakiler ise çarpana bağımlı ödemeler olup,
parametre girişinizde tanıttıklarınızın adlarını burada göreceksiniz. Kesintiler, yine parametre girişinizin
de tanıttığınız bilgilerdir. Ek ödeme ve kesintilerden o ay işleme tabi olanları seçmeniz tamamlandıktan sonra veya ek ödeme ve kesintilere hiç
girmezseniz tahakkuk ana bilgi girişine uymayan yani normal çalışmaya göre sapma yapmış personelin bilgilerini
girebilmenizi sağlayacak bir işlemleri girebilirsiniz. cevabı verdiğinizde personelle ilgili o ayın puantajını girebilirsiniz. Sizden sicil numarası ister.Girdiğiniz sicil numarasının eğer o ayki ilk girişiyse, tahakkuk ana bilgi girişiyle girdiğiniz saatlere göre hesaplamalar
yapılarak, ekrana gelir. Daha önce düzeltme girdiyseniz, en son hali ekrana gelir. Artık bu sicil numarasındaki personelle ilgili tüm
düzeltmelerinizi yapabilirsiniz. 1 - 12.satırlar arası saat, 13 ve 14 'e gün bilgileri
girmeniz gerekir.Siz bilgiyi girdiğiniz anda belirttiğiniz formüle göre kazanç hesaplanır ve TL KARŞILIĞI sütununda görülür. 15 - 30.satırlar arası ise tutar girmeniz gerekmektedir. Bu alanlardaki formül ne olursa olsun bu personel için sizin
buraya girdiğiniz rakam geçerli olacaktır. ST başlığı altında gördüğünüz alanlar satır numaralarıdır.
Tahakkuk Hesaplama
___________________________________________
Seçtiğiniz başlangıç ve bitiş sicil numaraları arası tahakkuk hesaplamasını yapar. Hesaplamalardan sonra herhangi bir hata saptanırsa, hatalı sicili düzelttikten sonra yine bu seçeneği girip sadece o sicil için yeniden hesaplama yaptırabilirsiniz Günlük vergi indirimine göre mi hesaplanacak ?. sorusunda kişi indiriminin çalışılan günle olan bağlantısı sorulur. ( Evet ) cevabı verilirse, bir gün için hakkedilen kişi indirimi hesaplanıp, çalışılan gün sayısı ile çarpılarak toplam kişi indirimi belirlenir.
Ör: Kişi indirimi= 1.800 .-YTL.
1.800 / 30 = 60
Toplam kişi indirimi = çalışılan gün sayısı * 60
Aksi takdirde çalışılan gün sayısına bakılmaksızın direkt olarak 1.800.-YTL kişi indirimi uygulanır. Başlangıç ve bitiş sicil numaralarını aynı verilirse program tek sicil için hesaplama yapacaktır. Vergi matrahları ve sigorta matrahlarını devir işlemi
sırasında toplandığı için tahakkuk işlemine bir kaç kez girmenizde hiç bir sakınca yoktur.
Ücret Hesap Pusulası (
Zarf )
____________________________________________________________
Personel bazında, kazancın ve net ödemenin oluşumuna konu olan kesinti,ödeme ve saat bilgilerinin yer aldığı döküm alınır.
( Bu rapor, yazıcıya yapılacak dökümde 80 kolonluk (11x24) ortadan
perforeli forma göre hazırlanmıştır.)
Netten Brüte Döküm
____________________________________________
Bu seçenek; normal tahakkuk hesaplamasında yapılan işlemin tersini
yapar. Yani, Net ücreti bilinen bir personelin Brüt ücretinin bulunmasını sağlar.
Verilen sicil numarasının sicil bilgilerinden faydalanarak girilen başlangıç ve bitiş brüt ücretleri arasında her seferinde
hesaplama artış katsayısı kadar artırarak net ücreti hesaplayarak
döker. Net ücrete ulaşıldığında veya son brüt rakamını geçtiği zaman döküm biter
Yazıcıdan veya ekrandan aşağıda başlığı verilen dökümü alabilirsiniz.
Genel İcmal Dökümü
__________________________________________________________
Verilen Başlangıç Bitiş aralığına göre
personellerin toplam tutarlarının dağılımını vermektedir.
Departmanlara
Göre İcmal Dökümü
___________________________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına göre
Departmanların toplam ödemeleri ve kesintilerinin toplamının
alındığı dökümdür.
Aylara Göre Genel
İcmal Dökümü
________________________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç Bitiş aralığına göre
personelin aylarının icmalini toplu olarak alınabildiği dökümdür.
İcmal Dökümü
______________________________________
Alanları seçtiğinizde, yazıcıdan başlangıç ve bitiş
şirket kodu, sicil numaraları arası aşağıda başlığı verilen, seçtiğiniz bilgileri içeren döküm alınacaktır. Dökülecek alanları ve sıralamayı kendiniz belirleyebilirsiniz.
Esnek
İcmal Dökümü
________________________________________________
Alanları seçtiğinizde, yazıcıdan başlangıç ve bitiş Şirket kodu ve
sicil numaraları arasında aşağıda başlığı verilen, seçtiğiniz bilgileri içeren döküm alınacaktır.
Bu özelliklere göre
istenilen bir esnek icmalde aşağıdaki gibi döküm alınır.Görme istediğiniz
alanları başlık kısımlarının sağ tarafında bulunan butonlardan seçmeniz yeterli
olacaktır.
Küpür Dökümü
_____________________________________________________
Personel aylık maaş dağıtımı öncesinde bu döküm
alınarak kaçar liralık banknotlar halinde olması gerektiğini öğrenilir
Avans
Dökümü
_______________________________________________
Personele aylık olarak verilmesi
gereken avans tutarlarının personel kartından veya puantajından alınabileceği
dökümdür.
Etiket Dökümü
__________________________________
Yazıcıdan girdiğiniz başlangıç ve bitiş
Şirket ve Sicil No'su verildikten sonra, 35 x 77 ebadındaki etiket formuna işçilerin bilgilerini içeren etiket dökümü alınacaktır.
Vizite Kağıdı
___________________________________
Yazıcıdan girdiğiniz başlangıç ve bitiş
Şirket kodu ve Sicil No'su verildikten sonra,vizite kağıdı dökümü alınacaktır.
Vizite
Kağıdı Yakınlar
____________________________________________
Yazıcıdan girdiğiniz başlangıç ve bitiş
Şirket kodu ve Sicil No'su verildikten sonra, vizite kağıdı dökümü alınacaktır.
İşe
Giriş Bildirgesi Dökümü
____________________________________________________________
Yazıcıdan; buraya gireceğiniz bilgilere göre işe giriş bildirgesi dökümü alınacaktır.
İşçi Bildirim Listesi (Ek-1)
__________________________________________________
Yazıcıdan; buraya gireceğiniz bilgilere göre işçi bildirim listesi dökümü alınacaktır.
İşçi
Çıkış Bildirim Listesi (Ek-2)
______________________________________________________________________________
Yazıcıdan; buraya gireceğiniz bilgilere göre işçi çıkış bildirim dökümü alınacaktır.
İşe
Giriş Bildirgesi - Dizi Pusulası
______________________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına
göre işe giren personel dökümünün alındığı kısımdır.
Emeklilik İşe Giriş Bildirgesi
________________________________________________________________________________
Verilen Personel numarasına göre işe
girişi yapılan emekli personelin S.S.K. dilekçesinin döküldüğü kısımdır.
Esnek
Rapor Hazırlama
____________________________________________
Bu seçenek, programda bulunmayan fakat ihtiyaç duyduğunuz dökümleri hazırlayıp dizayn etmeniz için oluşturulmuştur. Hazırlayacağınız raporda gereksinim duyduğunuz bilgiler ana bilgi
veya hareket dosyalarında bulunabilir.Raporu hazırlarken bunu belirtiniz.
Esnek
Rapor Dökümü
_______________________________________________
Özel olarak hazırlanmış olan esnek dökümlerin alındığı kısımdır.
Aylık
Prim ve Hizmet Belgesi (XML)
_______________________________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına
göre belirtilen yola ve dosya adına göre xml dosyası oluşturulur.
www.ssk.gov.tr sitesinden oluşturulan dosya
seçilir.oluşturulan xml dosyasında hata varsa belirtilen sskxml.txt dosyasına
yazmaktadır.
Aylık
Prim ve Hizmet Belgesi (Yatay )
_____________________________________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş
aralığına göre Sigorta kolları ve prim yüzdeleri gruplamasına göre aşağıdaki
gibi işveren katkılarını belirtir S.S.K aylık işveren dökümü alınır. Bu dökümün
normal aylık bildirgeye göre farklı olması yatay olarak döküm vermesidir.
S.S.K.Aylık Bildirge Dökümü
_________________________________________________________
Sigorta kolları ve prim yüzdeleri gruplamasına göre aşağıdaki gibi işveren katkılarını belirtir S.S.K aylık işveren dökümü alınır.
Sosyal
Güvenlik Destekleme Primi
_________________________________________________________________________
Sigorta kolları ve prim yüzdeleri gruplamasına göre aşağıdaki gibi aylık Sosyal güvenlik destekleme primi dökümü alınır.
S.S.K. Bilgi Formu
__________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına
göre S.S.K. verilen eksik gün bildirme formu alınır.
Sigortalı Hesap Fişi
___________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına
göre işten ayrılan personelin hak ettiği ihbar, istihkak, izin ve ücretlerin
belirtildiği dökümdür.
Aylık İş Gücü Çizelgesi
_________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına
göre Türkiye İş Kurumuna verilen iş gücü çizelgesinin alındığı dökümdür.
Kıdem / İhbar tazminatı (Tek)
_____________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına
göre tek olarak kişinin kıdem ve ihbar tazminatının hesaplanarak döküldüğü
kısımdır.(Personel Kartında çıkış tarihi yazılmalıdır.)
Kıdem/İhbar Tazminatı (Taşıma )
__________________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve Bitiş aralığına
göre kıdem ve ihbar tazminatı hesaplaması yapılmış personelin ödenmesi gereken
tutarları personelin puantajına taşıyarak personelin maaşı beraberinde
hesaplanan tutarların gösterilmesini buna göre toplam net tutarların dökülmesini
sağlar.
Kıdem/İhbar Tazminatı (Toplu )
__________________________________________________________________________________________
Verilen Başlangıç ve bitiş aralığına göre çıkışı yapılan
personellerin toplu olarak kıdem / ihbar tazminatları ödemelerinin toplu olarak
alınabildiği dökümdür.
Parametreler
______________________________
Personel Kartındaki özel alan isimlerinin başlığı , tahakkuk dönemi, onay
tarihi, dökümlerde sicil no tipi, saat ücreti formatı, günlük ücret formatı,
aylık ücret formatı, Xml dosya yolunun belirtildiği kısımdır.
İşveren-Sigorta oranları-İşsizlik Kesintisi
___________________________________________________
İşveren Bilgileri ,Vergi Dilimleri, Sigorta Oranları, İşsizlik Kesintisi
tanımlarının yapıldığı kısımdır. Takkuk hesaplaması yapılmadan bu kısımdaki
oranlar ve tutarlar ayarlanmalıdır.
Departman İsimleri
__________________________________________________________
Şirket departmanlarının tanımlamasının yapıldığı
kısımdır.
Ek Ödemeler
____________________________________________
Personel ek ödemelerinin ve buna göre S.S.K.
kesintilerinin belirtildiği kısımdır.
Kesintiler
__________________________________
Personel kesintilerinin tanımlamalarının yapıldığı
kısımdır.
Vergi Dilimleri
___________________________________________________
S.S.K. tarafından belirtilen alt, üst limitler ve buna
göre kesilecek tutar ve yüzdelerinin belirtildiği kısımdır.
Yuvarlama Bilgileri
____________________________________________________________
Personele yapılan ödemelerin küsüratlarının
yuvarlaması bu kısımdan belirtilir.
Bordro Parametreleri
Kopyalama
_____________________________________________________________________________________________
Mevcut bordro parametreleri başka bir döneme
kopyalamasının yapıldığı kısımdır.
S.S.K.Devir Bilgileri
Girişi
___________________________________________________________
Bu işlem, bordroyu yıl ortasında bilgisayarla tutmaya başla dıysanız 4
aylık sigorta bilgilerini dökebilmek için başladığınız aydan önceki sigorta bilgilerinizin girişini sağlamak amacıyla konulmuştur.
Devir
İşlemi Aylık
__________________________________________
Bir takım kanuni kesintiler kümüle olarak gitmektedir. Vergi keserken kişinin o güne kadar ödediği vergi, vergi dilimini belirlemek için çok önemlidir. Sosyal sigorta kesintisi için de aynı şey geçerlidir. Sosyal sigorta matrahını, gününü ve gelir vergisi matrahını, kesintisini kümüle saklayabilmek ve
diğer alanları sıfırlayarak bir sonraki tahakkuka hazırlama işlemine DEVİR işlemi diyoruz.
Devir işlemi ikinci bir tahakkuka başlamadan önce mutlaka yapılmış olmalıdır, aksi takdirde hatalı tahakkuka neden olabilirsiniz. Devir türünün anlamı şudur : Aylık devir yapıyorsanız aylık SSK işveren dökümü için hazırlık yapılacaktır.
Ay içi devir kavramında ise böyle bir hazırlık yapılmayacaktir. Aynı
ayda ayrı bordrolarda birden fazla ödeme yapıyorsanız, ay içi devir gerekmektedir.
Matrahlara iki çeşit işlem yapabilirsiniz.
1-Normalde tüm devirlerde toplama yaptırılmalıdır.
2-Yeni bir seneye başlarken size tüm personel dosyanız matrahlarda sıfırlanmış olarak gerekmektedir.(Yılbaşı Devri)
Dosya Transferi
____________________________________
Bu işlemle, bordro Kart dosyalarınızı ve tarihçe bilgilerinizi bordro programınızdan başka programlara, başka programlardan da bordro programa transfer edebilirsiniz. EXCEL,ACCESS,WORD,LOTUS, DBASE gibi programlara veya diğer ticari paket programlara bilgi transferi/entegrasyonu sağlayabilir veya modem kanalıyla bilgi transferi yaparak,iki değişik yerde kullanılan bordro paketinin birbirine entegrasyonunu sağlayabilirsiniz.
BrdAna - - >Text numaralı seçenekte, başlangıç ve bitiş nosunu
soracaktır. Verilen no arasındaki bilgilerden BRDANA.TXT isimli (ASCII TEXT) bir dosya yaratılır.
Text ------> BrdAna seçeneğinde, BRDANA.TXT isimli dosyadaki hareketler
mevcut hareket dosyasına eklenir.( Son kalınan numaradan itibaren )
BrdAn_Donem ----> Text seçeneğinde, vereceğiniz başlangıç ve bitiş numaraları arasındaki nolardan BRDTAR.TXT isimli (ASCII TEXT) bir dosya yaratılır.
Text ------> BrdAna_Donem seçeneğinde, BRDTAR.TXT isimli dosyadaki numaralar mevcut bordro kart dosyasına eklenir. (mevcut olan numaralar işleme alınmaz !).
Muhasebe
Entegrasyon
_____________________________________________
Yapılan tahakkuklar muhasebeye bu seçenek ile işlenir. Bütün şirketlerin tahakkukları istenirse tek mahsupta işlenebilir. Aynı olan personel tahakkukları muhasebe fişine yazılırken istenirse toplanıp tek satırda da yazılabilir.
Muhasebe
Entegrasyon Bilgi Girişi
_________________________________________________________________
Tahakkukları muhasebeye işlerken kullanılacak hesapların
tanıtıldığı kısımdır.
Muhasebeye
İşlendi Kodu Kaldırma
_________________________________________________________________
Muhasebeye entegre edilen personel tahakkukları bu seçenek ile tekrar eski haline çevrilebilir.